Alleen nog contracten voor bepaalde tijd?

Contracten voor onbepaalde tijd zullen binnen enkele jaren verdwijnen. Werkgevers hebben andere behoeften en willen mensen alleen nog voor bepaalde tijd inhuren.
Dat zegt Jos Zandhuis, consultant en partner bij Boer & Croon.


Volgens Zandhuis hebben bedrijven in veranderende markten er steeds minder belang bij om zich lang te binden aan mensen: ‘Ze kijken steeds vaker naar welke kennis en kunde nodig is in de fase waarin het bedrijf zich op dát moment bevindt. Als je een product ontwikkelt, heb je andere kennis nodig dan wanneer je moet bezuinigen. Het is makkelijker om de mensen precies op de juiste tijd in te huren, dan dat je hele volksstammen probeert steeds bij te schaven.’
Het gaat er dus niet om dat je mensen opleidt naar een bepaalde functie, maar dat je ze kant en klaar inhuurt. ‘Je kijkt dus meer naar wat iemand al eerder heeft gedaan. Hoe eerder hij kan beginnen, hoe beter.’

Niet voor iedereen
Deze trend is niet voor iedereen weggelegd. ‘Je ziet al een paar jaar dat CEO’s maar een jaar of drie blijven. Nu sijpelt dat langzaam door naar het middenkader. Waar je het het minst ziet, is het uitvoerende kader. Met simpel administratief werk valt weinig winst te behalen om mensen van het ene bedrijf naar het andere te laten gaan. Maar naarmate een onderneming meer kennisintensief wordt, zal de trend ook onderin de organisatie te voelen zijn.’

Focus op korte termijn?
Is het gevaar niet dat bedrijven alleen nog maar nadenken over wat ze op de korte termijn nodig hebben? ‘Het wordt wel wat Amerikaanser, ja. Maar ondernemingen hebben ook geleerd dat het lastig is om de horizon verder te leggen dan drie jaar. Verder kijken dan dat kan eigenlijk niet. De markt is ook minder voorspelbaar geworden.’

Verandering voor HR
Bovengenoemde trend heeft ook gevolgen voor het werk van HR-professionals. ‘Kijk je bijvoorbeeld naar opleidingen, dan denk ik dat mensen daar steeds meer zelf verantwoordelijk voor worden. En als bedrijven het wel zelf blijven doen, dan zullen die opleidingen steeds vaker buiten de deur gedaan worden. In bedrijven wordt steeds meer kennis gevraagd en bedrijven zijn nooit groot en divers genoeg om dat allemaal aan te kunnen bieden. Het is niet meer te betalen en je kunt het niet meer op het juiste niveau krijgen.’

Krappe arbeidsmarkt
Hoe valt de trend te rijmen met een krappe arbeidsmarkt? Wanneer je mensen aan je moet binden, doe je dat toch niet met tijdelijke contractjes? Dat klopt, zegt Zandhuis, ‘daarom moet je die mensen ook op een andere manier aan je binden. Niet vastspijkeren in vaste contracten, maar een interessante en uitdagende functie bieden. Leuke collega’s zijn ook belangrijk. En je moet ze faciliteren in hun werk. Niet standaard een laptop aanbieden, want young professionals hebben wellicht heel andere wensen. Geef ze een bepaald bedrag, en zorg dat je ict-afdeling zich daaraan aanpast.’

Tip voor bedrijven
Dat faciliteren is wellicht het belangrijkste dat bedrijven moeten doen: ‘Bedrijven moeten af van de standaard procedures, en af van het idee dat iedereen in hetzelfde systeem moet. Stimuleer maatwerkconstructies. Nu zijn er twee afdelingen die vaak het hele bedrijf remmen: ICT en HR. Dat komt omdat die altijd alles willen standaardiseren en gelijktrekken. Daar moeten we van af.’

Bron: P&Oactueel.