Graaien remt bevlogen medewerkers

Wordt binnen jouw bedrijf vooral gefocust op korte termijn succes? Dan zijn je medewerkers waarschijnlijk niet zo bevlogen. Als er tijd en ruimte is om medewerkers te laten meedenken over organisatieverbeteringen, dan schiet de bevlogenheid van het personeel omhoog.

Dit komt naar voren in het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2015' dat eind maart gepubliceerd wordt door Effectory. Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory: 'In veel organisaties ligt momenteel de meeste nadruk op het behalen van korte termijn winsten. Dit is niet zo vreemd, na de afgelopen jaren van economische crisis. Resultaat wordt graag verzilverd zodra dat mogelijk is. Toch is het onverstandig. Want is deze 'graaicultuur' niet juist een van de veroorzakers van de crisis?'

Ieder kwartaal moeten bedrijven presteren en goede cijfers opleveren. Managers blijven minder lang op hun plek zitten dan vroeger en binnen die paar jaar op een bepaalde functie willen ze snel succes boeken. Heezen legt uit: 'Er is geen tijd om samen met de medewerkers kritisch te kijken of zaken op de lange termijn goed en logisch geregeld zijn. Dit geeft medewerkers het gevoel dat ze er niet echt toe doen, maar alleen een middel zijn om het bedrijfsresultaat te behalen.'

Het risico hiervan is dat medewerkers hun enthousiasme kwijtraken en op de automatische piloot gaan werken. Zonde, vindt Heezen. 'Want gedreven, bevlogen medewerkers leveren juist zo veel toegevoegde waarde en positieve energie. En dat is bedrijfskundig heel interessant omdat bevlogen medewerkers – die misschien wel een factor twee productiever zijn voor de organisatie – evenveel salaris ontvangen als niet-bevlogen medewerkers.'

Het levert misschien niet direct winst  op om tijd te steken in de ontwikkeling van de medewerkers, maar volgens Heezen win je hier op langere termijn meer mee. 'Succesvolle organisaties durven kritisch naar hun organisatie te kijken en laten medewerkers meedenken over organisatie brede onderwerpen. Ook als dit op korte termijn niet de meest winstgevende optie is. Zij durven te kijken naar het uiteindelijke belang van hun organisatie en hun medewerkers. Hierdoor komen zij op de lange termijn als winnaar uit de bus.'

Bron: Effectory