Wie een brede blik heeft bij werving en selectie herkent makkelijker talenten. “Vooroordelen en stereotyperingen kunnen het herkennen van talenten bemoeilijken,” zegt Vynita Bansropansingh. “Maar onze hersenen kunnen niet zonder vooroordelen en stereotyperingen.”
Objectievere werving en selectie
Vynita, jurist en trainer bij het College voor de Rechten van de Mens, is een van de sprekers op het event Futureproof Recruitment. ‘Ik geef tips en tricks hoe je werving en selectie objectiever kan laten plaatsvinden zodat je de juiste persoon voor de juiste positie werft. Ik ga daarvoor met deelnemers aan de slag om een antwoord te vinden op vragen als: wat zijn stereotypen, waar komen ze vandaan, welke invloed hebben ze en hoe zit het met jouw stereotypen? Ik maak een begin van bewustwording en wil mensen prikkelen om op zichzelf te reflecteren. Het geeft mensen meer inzicht in hun eigen rol binnen het werving- en selectieproces. Mensen leren om op een andere manier naar werving en selectie te kijken. Uiteindelijk heb je tools in handen om dat proces objectiever te laten plaatsvinden.”
Verleiding van talenten
Vynita vertelt dat bewustwording een belangrijke basis is om de juiste talenten te verleiden bij jou te komen werken. “Het gaat erom je werving- en selectieprocedure zo breed mogelijk in te richten, zodat je talent niet uitsluit. Met de tips en tricks die ik je geef leer je een breder publiek aan te spreken.” Vynita geeft een voorbeeld: “Het Openbaar Ministerie heeft onlangs een vacature uitgezet waarin je een kandidaat ziet met een donkere huidskleur en die een toga aanheeft. In de vacaturetekst staat vermeld dat het OM bij de samenstelling van het personeelsbestand zeer actief streeft naar diversiteit. Als je duidelijker laat doorschemeren dat je op zoek bent naar diversiteit onder je werknemers, kun je een breder publiek aantrekken. Ik hoor regelmatig dat bedrijven bepaalde kandidaten niet aantrekken terwijl ze dat wel graag willen.
Recruitment ‘anno nu’
Er zit een wereld van verschil tussen de manier waarop bedrijven recruitment nu inrichten en twintig jaar geleden. Als we aan Vynita vragen wat recruitment ‘anno nu’ betekent vertelt ze dat recruitment nu veel meer maatwerk is en ook veel meer maatwerk vereist. “Er zijn zoveel kanalen om mensen te werven, ook digitaal. Niet iedereen zit op al die kanalen, dus in die zin gaat maatwerk over het nadenken waar je kandidaten zitten. Denk eerst na over wat voor een kandidaat je zoekt en of je met dit profiel niet onnodig mensen buitensluit. Bekijk dan welke kanalen je in wilt zetten. Zijn dat formele of informele kanalen? Hoe richt je je selectiecommissie in? Behoud vooral een brede blik bij je keuzes, probeer je bewust te zijn van stereotypen en richt je werving- en selectieproces zo in dat stereotypen minder invloed hebben. Dit helpt je om de juiste talenten te herkennen en aan te nemen.”
Vynita verzorgt op het event Futureproof Recruitment de sessie ‘Selecteren zonder vooroordelen’. Dit event vindt op donderdag 30 maart plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Leer de kunst van kandidaten ‘verleiden’ voor een toekomstbestendig recruitmentbeleid: met inspirerende keynote sprekers, verdiepende workshops, speeddates en praktijkvoorbeelden. Schrijf je hier in voor dit event.
bron: PW de Gids